Nummer 2 sponsor bij Nacht van de Vluchteling

Het Team Rotary (0317) voor Vrijheid liep met 10 mensen mee met de Nacht van de Vluchteling (NvdV). Ze gingen de uitdaging aan en liepen 40 km in de nacht van 15 naar 16 juni 2024. Het team liep samen maar liefst €10.560,- bij elkaar en werd daarmee nummer 2 topsponsor in regio Nijmegen! Stichting Vluchteling organiseert dit evenement jaarlijks. Het doel is om aandacht te vragen voor de afschuwelijke situatie waarin veel vluchtelingen verkeren en om zoveel mogelijk geld bij elkaar te brengen. Dit jaar wordt dat besteed aan concrete hulp voor vluchtelingen in Congo, Afghanistan en Tsjaad.

Saamhorigheid

Ronald Van Welie vat de sfeer samen: “Het was een ongekend gevoel van saamhorigheid om met zijn tienen dit te doen. Niks gure wind, maar een warm gevoel bij onze inzet voor mensen die ‘t veel slechter hebben dan wij. Nachtelijk wandelen biedt ruimte in stilte om gesprek fluisterend te voeren om de bewoners langs de route niet te wekken.”

Wilskracht plus

Willemien, jij werkt in Wageningen bij de Internationale Schakelklas (ISK), waar o.a. kinderen les krijgen die als vluchteling in Nederland zijn gekomen. Hoe heb jij jouw nachtelijke tocht ervaren?

“Ik maakte me vooraf zorgen omdat ik niet zoveel had getraind, maar het ging de eerste 30 km prima. De sfeer zat er goed in en we hadden mooie gesprekken, dan gaan de kilometers vanzelf. Na 30 km sloeg het voor mij om, toen kwam het ongemak. Blaren, slaap, spierpijn. Je weet dan, nu moet ik op wilskracht lopen. Het is gelukt! Ik heb veel steun van het team ervaren, het was me misschien niet gelukt om het alleen vol te houden. We hebben het onderweg over vluchtelingen gehad. Want natuurlijk is hun situatie bij een vlucht te voet niet vergelijkbaar met de onze, hoe pittig ik het ook vond op het laatst. Ik ben heel blij met de opbrengst van ons team en informeer mijn sponsors graag over wat er met het geld gedaan wordt door Stichting Vluchteling. Misschien loop ik volgend jaar wel mee met een team van ISK. Dan neem ik mijn lessen van afgelopen nacht mee, aldus Willemien Dorresteijn.”

Sponsorloop voor buurtmaaltijd, help weer mee

Jacques Kirch (loopt zowel NvdV als de 4Daagse 2024): “Na het internationale doel voor de vluchtelingen zetten we nu stappen voor een lokaal goed doel. Letterlijk. Met zeven mensen lopen we tussen 16-19 juli 2024 bij de Nijmeegse 4Daagse 4×40 km. De opbrengst wordt gebruikt voor buurtmaaltijden in Wageningen. De maaltijden worden georganiseerd en betaald door de lokale serviceclubs, waaronder Rotaryclub Wageningen. Het doel past goed bij het evenement. Tijdens zo’n wandeling ervaar je de verbinding met elkaar en je helpt elkaar. Dat past mooi bij de buurtmaaltijden, die juist ook gezelligheid en saamhorigheid stimuleren. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Behalve dat ik loop voor budget voor deze maaltijden, help ik ook bij de buurtmaaltijd zelf. Dat is waar Rotary voor staat, handen uit de mouwen, en daar ben ik trots op.”

Help mee om de komende tijd deze maaltijden weer mogelijk te maken en sponsor de 4Daagse-lopers. Kijk op www.rotarywageningen.nl/4daagse-sponsoring-voor-buurtmaaltijd.

Aankomst van Team Rotary (0317) voor Vrijheid